• 0
  • Geen producten in je winkelmand.

Fototips

Foto’s bij daglicht

De beste lichtbron voor het fotograferen van kunst is zacht daglicht. Het liefst buiten. Een bewolkte dag is perfect vanwege het zachte licht. Direct hard licht zorgt voor vervelende schaduwen en reflecties en kan de kleur van het kunstwerk op de foto beïnvloeden.
Binnen kan ook, er is misschien een raam in de buurt waar daglicht door naar binnenvalt.
Zorg ervoor dat er geen lichtvlekken op het kunstwerk vallen door weerspiegeling van glazen spiegels of meubels.
Gebruik geen flitser. Door het gebruik van een flitser kunt u last krijgen van overbelichting en reflecties. Daarnaast wilt u ook graag reliëf zien in een schilderij. Met gebruik van een flits kan dit reliëf verdwijnen.
In plaats daarvan kunt u een reflectiescherm gebruiken, bijvoorbeeld een geïmproviseerd reflectiescherm van wit piepschuim. Door het gebruik van een wit laken op de grond kunt u het licht van boven laten reflecteren.
Als zich bijvoorbeeld aan de linkerkant van een schilderij een raam bevindt, reflecteer het licht dan aan de rechterkant met uw reflectiescherm. Het licht wordt zo (in verminderde mate) gereflecteerd waardoor het alsnog van twee kanten komt.
Wilt u toch gebruik maken van de flitser, probeer dan om dit indirect te doen, bijvoorbeeld via het plafond. Moet u toch rechtdoor flitsen, neem dan voldoende afstand van het kunstwerk of gebruik een invulflits, die is minder hard dan wanneer u voluit flitst.
Bij driedimensionale kunstwerken kan flitsen juist wel goed uitpakken, omdat u hiermee schaduwen in hoeken en gaten kunt oplichten, die anders helemaal zouden wegvallen.

Gebruik statief

Gebruik bij het fotograferen van kunst bij voorkeur een statief.
Hiermee kunt u voorkomen dat u de flitsfunctie moet gebruiken. Nu kunt u bij weinig licht foto’s maken zonder flitser door een langere sluitertijd in te stellen. Dankzij het statief hoeft u zich dan geen zorgen te maken over eventuele bewegingsonscherpte. Om bewegingsonscherpte helemaal te voorkomen kunt u ook nog de zelfontspanner van uw camera gebruiken. In plaats van een statief kunt u de camera op een stevige vlakke ondergrond zetten, bijvoorbeeld op een muurtje of kastje.

Kleurtemperatuur en witbalans

Als u niet in de gelegenheid bent om gebruik te maken van daglicht dan is het belangrijk om aandacht te besteden aan de kleurtonen c.q. kleurtemperatuur van de lichtbronnen. Een camera heeft moeite om te bepalen wat wit is. De witbalans moet daarom afgestemd worden op de situatie. Het wit wat uw ogen zien zou gelijk moeten zijn met het wit wat wordt afgebeeld door uw camera.
LED-licht met een kleurtemperatuur van plusminus 6000 kelvin is een goede kleurtemperatuur voor het tentoonstellen van kunst, dit is nagenoeg hetzelfde als daglicht. Andere kunstmatige lichtbronnen zoals bijvoorbeeld TL-licht is af te raden. Natuurlijk licht wordt niet gelig maar neigt naar blauw. De kleur rood in een schilderij blijft zo mooi rood en wordt niet oranje. Het geeft een realistische kleurweergave, voor de algemene kleurbalans is dit noodzakelijk. Probeer een setting te creëren met zoveel mogelijk (natuurlijk) licht van voren, waarbij u toch geen schaduw van uzelf met camera terugziet.

Positie kunstwerk en camera

Wanneer u een schilderij fotografeert is het belangrijk dat de randen van het schilderij parallel lopen aan de randen van uw fotokader. Wanneer een schilderij aan de muur hangt is dit vaak geen probleem. Als u de randen van het schilderij wilt corrigeren c.q. bijsnijden dan is dit gemakkelijk bij te werken als u het schilderij recht fotografeert. Een rechthoekig schildersdoek moet recht van voren gefotografeerd worden. Dit kunt u doen door de hoogte van het midden van het doek te meten als het hangt. Vervolgens zet u de camera op statief op precies gelijke hoogte. Kleine afwijkingen hierop geven scheve vertekeningen. Staat een kunstwerk bijvoorbeeld schuin tegen de muur, dan zult u ook de camera enigszins moeten kantelen, zodat de randen weer parallel lopen. Probeer zoveel mogelijk in te zoomen en vul het kader zo veel mogelijk op met het kunstwerk. Laat maar een kleine rand over tussen het kunstwerk en de rand van het kader. Zo maakt u optimaal gebruik van de resolutie van uw camera.

Gebruik achtergrond

Als u een schilderij fotografeert dan is de achtergrond minder belangrijk. Wanneer u beeldvullend fotografeert dan zal u geen last hebben van de achtergrond. Maar gaat u een ander kunstwerk fotograferen wat vrij in de ruimte staat dan moet u wel letten op een geschikte achtergrond.
Vaak is een effen (zwart, wit of grijs) achtergrond het beste, omdat de aandacht dan alleen wordt geleid naar het kunstobject. Bij bepaalde kunstwerken kan kleur echter ook heel mooi passen. Een achtergrond kunt u gemakkelijk zelf maken door een doek of papier tegen de achterwand te hangen. Laat u het doek of het papier doorlopen over de grond, dan kunt u hoeken vermijden die alleen maar afleiden van het onderwerp. Als u het werk presenteert op een website is een beige of heel lichtgrijze achtergrond met veel ruimte om het kunstwerk heen wel het meest doeltreffend. Om de grootte van het kunstwerk aan te geven maken wij gebruik van ons silhouet van de volwassene en het kind. Deze plaatsen wij naast het kunstwerk.Op die manier ziet de consument in één oogopslag hoe groot het kunstwerk is.

Fotograaf Artleader.com

Mocht u na het lezen van deze tips nog tegen problemen aanlopen dan kunnen we tegen een kleine vergoeding onze fotograaf langs laten komen om uw werk professioneel te laten fotograferen.