fbpx
  • 0
  • Geen producten in je winkelmand.

De uitgelichte kunstenaar van deze week

Monique Eysink / Week 3

2005 was het begin van een nieuwe carrière. Door jarenlang verschillende cursussen te volgen, waaronder zeven jaar lang Fijnschilderen bij Paul Jaarsma, is Monique Eysink nu zelfstandig fijnschilder en geeft zij schilderlessen aan volwassenen.

De opleidingen die Monique gevolgd heeft zijn o.a. tekenen bij Tekengenootschap Debutade in Hoorn en Fijnschilderen door Paul Jaarsma bij Ibis Atelier in Alkmaar en Didactiek voor Beeldende Vorming bij Crejat in Alkmaar

Onderstaand twee werken van kunstenares Monique Eysink waarin kinderen als inspiratiebron dienen.
Kinderen kunnen met kleine dingen eindeloos gelukkig zijn. Een flesje bellenblaas bijvoorbeeld. Spreekwoordelijk hebben zeepbellen zelfs een negatieve klank, maar voor een kind is het puur geluk.

Verwondering

Monique Eysink

Tel je zegeningen

Voor meer werk van Monique Eysink zie de pagina van Monique Eysink



Frans Lemeer / Week 2

Als kind tekende ik al veel en kon mijn fantasieën hierin kwijt.
Na mijn middelbare opleiding (MULO) heb ik de opleiding Monumentale Vormgeving aan de stadsacademie Toegepaste Kunsten te Maastricht gevolgd. ( Academie Beeldende Kunsten Maastricht) 1974-1979.
Hier kreeg ik o.a. les in het ontwerpen van glas- in- lood ramen. Dikke contouren die je moest opvullen met monochrome kleuren. Deze techniek was belangrijk voor mijn verdere stijl van schilderen. (decoratieve stijl).
Na de academie nam ik een vervolg cursus (KPDB cursus pedagogische en didactische bijscholing) om buitenschools tekenles te geven. Hier leerde ik een paar collega’s uit Roermond kennen en samen zijn we in een kraakpand, met toestemming van de gemeente Roermond, een galerie begonnen. “Galerie V28” . 1980-1982
Dit heeft een paar jaar interessante tentoonstellingen opgeleverd en het vuur om door te gaan aangewakkerd .Mijn teken en schilderstijl is kleurrijk. Inspiratie verkrijg ik via multimedia in combinatie met eigen hersenspinsels. Thema’s komen vaak naar voren tijdens allerlei onderzoeken naar een geschiedenis waarover we vrij weinig weten of over verteld is geworden.
Geschiedenis in de ruimste zin of de achtergronden van een religie, de complexiteit waarin we leven. Ik maak gebruik van beelden van chaos, wantrouwen, onderzoek in combinatie met een luchtige kijk.

Builders

Frans Lemeer

Focus on research

Voor meer werk van Frans Lemeer zie de pagina van Frans Lemeer


Marcel Straver / Week 52

Geïnspireerd door toevallige scenes in de kleine natuur om mij heen schilder ik mijn eigen versies hiervan op doek. Bomen in een veld met koolzaad of fluitenkruid, een kronkelend weggetje met bomen, een berm vol wilde bloemen of papaver. Als ik daar langsloop of -fiets maak ik een simpel kiekje. In mijn atelier werk ik het, soms pas maanden later, uit in mijn eigen stijl: korte streken met de platte kwast. Meestal in acryl, omdat dit het beste bij mijn manier van schilderen past. Met dit ‘grof pointilleren’ maak ik een impressie van wat ik waarnam. Soms blijf ik hierbij dicht bij de werkelijkheid en soms abstraheer ik het tafereel. Ik probeer het beeld meestal terug te brengen tot de essentie. Streek voor streek kom ik zo tot het resultaat dat ik hebben wil. Een meditatief proces dat eigenlijk altijd leidt tot een zeer kleurrijk resultaat: mijn gekleurde wereld!

 

Wit tapijt

Marcel Straver

Westerheide

Voor meer werk van Marcel Straver zie de pagina van Marcel Straver


Anneke van Kesteren / Week 51

Anneke van Kesteren genoot haar opleiding aan de vrije academie voor beeldende
kunsten “Phychopolis” te Den Haag tussen 1976 en 1980

Haar voornaamste studierichting aan de academie was de vrije schilderkunst.
Zij volgde lessen bij kunstenaars als Jan Sierhuis, Frans Zwartjes en Wil Bouthoorn.
Sinds 1981 werkt van Kesteren als professioneel beeldend kunstenaar.
Ze maakt voornamelijk olieverf schilderijen op linnen.

Belangrijkste thema en inspiratiebron, voor van Kesteren, is het landschap.
Het zijn landschappen van grote fenomenen: bossen, bergen, vlaktes, moerassen en vulkanisch gebied.
Anneke heeft landschappen gezien en ervaren op de vele buitenlandse reizen, maar ook in de zeer nabije omgeving.
Soms weids en in de meest pure onaangetaste vorm geschilderd dan weer ingezoomd tot in een detail.

   

Waterloopbos 2

 

Vigevano

Voor meer werk van Anneke van Kesteren zie de pagina van Anneke van Kesteren